Thursday, October 22, 2009

Ujian namanya...sabo yek!

keadaan keta masa excident tempohari...sedih beb!

no. 165 steady jer, walaupun depan dah teruk menyapu dek keta depan...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani:

18 Oktober 2009, Jam 4.45 petang: satu tarikh dan peristiwa yang xkan aku lupe..keadaan yg menyebabkan aku rase mcm x percaya plak berlaku depan mata sendiri..xder perasaan lain dah masa tu, yang aku tau ialah "sedih x terkata". kejadian nie berlaku ketika aku baru abes dan balik dr menghadiri kursus keluarga sakinah yang dianjurkan oleh "my department" kat Fishing Bay, Mersing. masa tu aku rase penat n mengantuk. ape tak, belum sempat nak tido org len dah cbuk nak check in kat challet tempat aku wat kursus tu. ape lg... dgn sepantas dan secepat lipas kudung aku mengemas bilik nak check out. "Badan penat, ape lg ngantuk x hengat dunia dah masa tu!" dlm keadaan yang begitu rupa aku menyuruh staf aku cepat2 check out dan bergerak balik ke JB. Tiba2 lampu isyarat dekat2 PKG Mersing tu berhenti... apa lg x pasal2 keta bro depan tu berenti emengcy, nak selamatkan puye pasal. bro depan tu trus jer break. apalagi kelamkabut keta belakang dia brenti, hah ape lg? disondolnya keta bro depan...masa tu keta yang ketiga xdpt dapat mengawal keadaan, lalu disondolnya keta yang kedua tu...keta ketiga nie, sape lg kalu x aku. break jer le..memang nasib masa tu x meyeblahi aku. x pasal2 keta aku tersondol keta kedua depan aku tu. biasa le xsempat nak break dgn baik. ape lg? aku terus jer ketepi dan kuar melihat keadaan." maka hasilnya, korang tegok jer le gambo2 yang dipaparkan. "kesian" dah mcm dialog P Ramlee dalam criter Madu Tiga dibuatnya.

walaupun benda nie dah terjadi, aku tetap bersyukur pada Allah, x der aper2 yg berlaku. x de ler sampai tercedera. "Isyh terpikir gak masa tu, kalu perkara yg x diingini berlaku pada aku." dah le x kawen lg. ka
rang x menyempat nak.... (moralnya: cepat2 le kawen, klu dah ader tu, terus jer...jgn lame2, amek terus jd isteri..hee). dari kejadian nie aku terpikir "mungkin inilah namanya ujian" Allah bagi satu perkara tu ader hikmah disebaliknya. jgn terus salahkan qada' dan qadar Allah, semuanya dah tertulis sejak dulu lg. cuma kita sbg hambanya teruslah bermuhasabah diri. Firman Allah dalam surah al-Baqaroh ayat 155-157 bermaksud: "Dan sesungguhnya akan kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar(155) iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan "Inna lillahi wa'inna ilaihi raji'un"(156) Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dabn rahmat dari tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk (157)."

nasib baikle radiator nyer ngak rusak pak!, kalu x bikin butak kepale guwer...

ingatnya kerosakan xmengapa2kan yg len. tp, signal pun kena gak...sabo yek!

1 comments:

Fara Emin said...

nauzubillah..teruk jgak kete akhi ekciden ye?xpelah..bykkan bsabar.yg baik itu dtgnya dr Allah swt dan yg buruk itu dtgnya dr kita sndri..smoga akh lebih bertenaga dan alert tiap kali pemanduan.tp jgnla smpai serik utk memandu ye?smoga Allah swt memberkatimu selalu.
wallahu ta'ala a'lam

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template